De nieuwe dienstregeling is nu een kleine drie maanden actief. Na een regen van klachten is het stof gedaald en went iedereen aan de nieuwe planning. Voor mijn vaste werk reizen collega’s van me (en ikzelf zo nu en dan ook) regelmatig op verschillende trajecten van Eindhoven naar de Randstad. Tijdens deze reizen komt de kracht van de nieuwe dienstregeling naar boven: buffers.

De kracht van buffers

Ere wie ere toekomt, een collega van me wees me op deze feature van de nieuw dienstregeling. Neem bijvoorbeeld het traject Deurne > Amsterdam Bijlmer. Deze reis duurt 1 uur en 33 minuten. Je ziet de buffers niet direct terug in de reistijd, maar er zijn er twee:

  1. Eindhoven: hier komt de trein om 08:12 aan en vertrekt de trein om 08:17. Een buffer van 5 minuten (al moet hij hier ook koppelen met de trein uit Heerlen);
  2. Utrecht: hier komt de trein om 09:06 aan en vertrekt de trein om 09:11, wederom 5 minuten buffer.

In totaal komt dit neer op een buffer van 10 minuten op een reis van 93 minuten, een kleine 11% van de totale reistijd. Op langere trajecten kon altijd al tijd ingehaald worden, maar deze bewuste buffers in de reis geven het reisschema net wat meer ademruimte (en uiteindelijk ook de treinreiziger).

Deel je ervaring

Voor deze post heb ik niet uigezocht of de NS daadwerkelijk buffers heeft verwerkt en of je het in alle trajecten terugziet. Daarom ben ik benieuwd naar jouw ervaring. Heb jij ook een buffer in je traject? Of juist niet? Laat het me weten op Twitter.